یکشنبه ۵ مهر ۱۳۸۸ - ۰۶:۱۲
۰ نفر

محمدرضا منصوریان: چهارمین قهرمانی پیاپی و کسب چهارمین مدال طلای جهان از سوی حمید سوریان در مسابقات کشتی فرنگی قهرمانی جهان در شهر هرنینگ دانمارک پیامی معنادار برای نابغه بزرگ کشتی امروز جهان و مسئولان ورزش به همراه داشت

 اینکه چگونه قبل از بازی‌‌های المپیک 2008 پکن با مانورهای تبلیغاتی فراوان باعث شدند وی موفق به کسب مدال طلا نشود تا او در کارنامه ورزشی پربارش تنها یک مدال المپیکی کم داشته باشد. البته سوریان جوان در المپیک 2012 لندن این فرصت را دارد که مدال طلا را به ویترین مدال‌هایش اضافه کند.

سوریان که در رقابت‌های جهانی سال‌های 2005 بوداپست، 2006 گوانگ‌جو و 2007 باکو، سه بار پیاپی روی سکوی قهرمانی وزن 55 کیلوگرم ایستاد، این بار نیز در دانمارک بدون دادن امتیازی به رقبای المپیکی و جهانی‌اش و با استفاده از فنون بالا همه را متعجب‌زده کرد.

سوریان قبل از حضور در فینال در جدالی تماشایی «هاکان نیبلوم» برجسته‌ترین کشتی‌گیر کشور میزبان را 9 بر صفر تسلیم کرد و سپس با حریف آشنایش «رومن آمویان» نفر سوم المپیک پکن از ارمنستان مبارزه کرد.آمویان در فینال در ابتدا  سعی در مرعوب کردن سوریان داشت، اما به تدریج این دلاور کشورمان بود که در فعل و انفعالات ثانیه‌های پایانی با خاک کردن حریف و دو بار انداز پیاپی، وقت اول را به سود خود به پایان برد.

وقت دوم هم آمویان موفق نشد حرکت مناسبی انجام دهد و هنگامی که سوریان به ناچار در خاک او قرار داده شد، وی نتوانست موفق به اجرای هیچ فنی شود و او هم مانند سایر رقبا نتوانست  در برابر قدرت و تکنیک نابغه کشتی فرنگی جهان کاری انجام دهد تا کشتی‌گیران فرنگی‌کار ایران در نخستین روز مسابقات با مدال طلای کاپیتان سوریان با روحیه‌ای مضاعف به کشتی‌هایشان ادامه دهند.در این وزن روشن بایراموف کشتی‌گیر سرشناس آذربایجانی و هاکان نی‌بلوم از دانمارک مشترکا برنز دریافت کردند.

سوریان جا پای عبدالله موحد گذاشت

به جز عبدالله موحد، قهرمان پرآوازه کشتی آزاد ایران و جهان که 6 بار به طور پیاپی قهرمان جهان شد و عبدالله جوادی که با 4 قهرمانی پشت سر او قرار دارد، در کشتی ایران و به خصوص کشتی فرنگی کسب 4 عنوان قهرمانی بی‌سابقه است. در این بین اظهارنظر حسن رنگرز، فنی‌ترین فرنگی‌کار جهان در سال 2001 و 2002 در مورد جانشین‌اش، سوریان خواندنی است.

رنگرز در گفت‌وگو با فارس می‌گوید: «سوریان به جایی رسیده که می‌توانیم او را یک استثنا یا یک پدیده بدانیم. او سرمایه و استعدادی ناب برای ورزش ایران است.» مربی و قهرمان سابق تیم ملی کشتی فرنگی ایران با اشاره به اینکه سال‌هاست حتی در رشته آزاد نیز کسی را نداریم که موفق به 4 مدال طلای پیاپی جهان شده باشد، گفت: «سوریان پاداش هوش بالا و جدیت در تمریناتش را با 4 قهرمانی جهان گرفته است.» رنگرز ادامه داد: «دور از ذهن نیست که با موج مثبت ایجاد شده از کسب مدال سوریان، سایر ملی‌پوشان نیز عملکرد خوبی داشته باشند و مانند سال 2007 بتوانیم سه مدال جهانی را به دست آوریم.»

تشویق سوریان از سوی آذربایجانی‌ها

هنگام مبارزه آمویان با سوریان که با غلبه بر بایراموف از جمهوری‌ آذربایجان به فینال رسید، کادر فنی و تماشاگران جمهوری آذربایجان همه با تماشاگران ایران یک‌صدا شدند و در فینال
به تشویق حمید سوریان پرداختند. خوشحالی آنها در هنگامی که دست سوریان به عنوان فرد برنده فینال 55 کیلوگرم بالا رفت کمتر از ایرانی‌های حاضر در سالن نبود.

امشب، پایان مسابقات

در پی انجام پیکارهای اوزان 60، 84 و 96 کیلوگرم در روز دوم که آخر وقت شب گذشته به پایان رسید، رقابت‌های کشتی فرنگی امشب با شناسایی نفرات برتر اوزان 66 و 74 و 120 کیلوگرم خاتمه می‌یابد. عصر دیروز امید نوروزی در وزن60 کیلوگرم، حبیب‌الله اخلاقی در 84 و امیرعلی اکبری در وزن 96 کیلوگرم به روی تشک رفتند.

کد خبر 91292

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز